Dienstag, August 01, 2006

هدف از درست کردن وبلاگ

من مطالبی رو بروی وبلاگ های دیگه خواندم که سوالاتی رو برای من به وجود آورد
تصمیم گرفتم این سوالات رو این جا بنویسم و اگر کسی خواست بحث کنیم به ببینیم
به نتیجه ای میرسیم یا خیر اگر هم که نتیجه نداشت وبلاگ رو می بندیم .....! والسلام

------------------------------------------------------
مطلب اولی که به آن برخورد کردم این بود که در وبلاگی << تصوف را
مقایسه کرده با مسیحیت و نوشت که تصوف نو آوری است توسط افرادی که مخالف
با شریعت و شیعه بوده اند وهمگی افرادی بوده اند با تمایلاتی سنی (نقل از یک وبلاگ)>> البته
مطلب طولانی تر از این بود و من سعی کردم که به طور خلاصه بنویسم ولی همین را
می خواست نتیجه گیری کند که صوفیان همگی سنی مذهب بوده اند
ولی مطلب اینجاست که در اوایل سال ۹۰۰ ه.ق در ایران تحولی بزرگ به وجود می آید
و آن این است که شاه اسماعیل صفوی قدرت می گیرد و سلسله صفوی را تاسیس می کند
و یک کشور به وجود می آورد با یک دین و مذهب شیعه دوازده امامی را مذهب رسمی
ایران قرار میدهد. در مقدمه کتاب عارف دیهیم دار مترجم کتاب (که اگر اشتباه نکنم ذبیح الله
منصوری بود ) مینویسد که من تعجب میکنم که یک سلسله به این شکل به وجود آمده در
ایران و تغییراتی را به وجود آورده که ما هنوز تحت تاثیر آنها هستیم ولی هیچ کتاب تاریخی
کامل در این باره نوشت نشده است و تمامی این مدارک تاریخی به صورت اسناد فقط در
موزه و کتابخانه ها بایگانی شده است (انتهی). جالب است که شاه اسماعیل صفوی
هم خودش و هم پدرش از مرشدین خانقاه اردبیل بوده اند. اگر هم نگاه کنیم می بینیم
که خیلی زیاد به آبادانی ایران اهمیت می داده اند و بناهای بسیاری از دورهء این سلسله
باقی مانده . ولی در کتاب های درسی ایران تا آنجا که خاطرم است در این باره چیزی
نوشت نشده بود که پادشاهان این سلسله صوفی بوده اند
البته این موضوع برای مثال به خاطرم رسید که نشان میدهد صوفیانی بوده و هستند که
شیعه مذهب بوده اند . من وقتی فکر کردم به این نتیجه رسیدم همانطوری که در حال حاضر
افرادی هستند متعصب و مخالف با هر عقیده ای غیر از عقیده ی خودشان و با چاپ و انتشار
مطالب بی سند سعی به اثبات حقانیت خودشان دارند در گذشته نیز چنین افراد بوده اند
که خیلی از مسائل تاریخی را به نفع خود تغییر و یا تاریخ نویسانی بوده اند که با غرض
تاریخ را به ثبت رسانده اند و کار مار را برای رسیدن به حقایق تاریخی سخت و بعضی
اوقات غیر ممکن کرده اند. ولی به نظر من اگر ذهنی محقق و بی تعصب باشد می تواند
از لابلای مسائل تاریخی حقایق را جستجو و کشف کند

خلاصه این مطلبی بود که به خاطرم رسید و نوشتم نظرات خودتون رو برام بنویسد ببینیم
که چه میشود